De nettowinst zakte met 38 procent tot 1,95 miljard euro en de omzet daalde met 1,6 procent naar 46,6 miljard euro. De verkoop van het hoofdmerk Volkswagen in Duitsland ging in maart met 15 procent omlaag en met 10 procent in heel Europa. Wereldwijd werden wel meer Volkswagens verkocht, dankzij groei in Noord-Amerika en Azië. Het autoconcern uit Wolfsburg voert verder ook merken als Skoda, Audi en Seat en is het moederbedrijf van sportwagenbouwer Porsche, de truckfabrikanten MAN en Scania en het Italiaanse motormerk Ducati.
Het operationeel resultaat ging met 26 procent omlaag tot 2,34 miljard euro. Volkswagen handhaafde zijn verwachting dat het operationeel resultaat dit jaar gelijk zal blijven aan het recordresultaat van 11,5 miljard euro in 2012. Het Duitse concern heeft de ambitie om in 2018 ’s werelds grootste autofabrikant te worden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl